Friday, February 11, 2011

Pro-M dinasihat jangan permainkan mahasiswa


Penggerak Mahasiswa ingin menasihatkan rakan seperjuangan, Pro-Mahasiswa supaya tidak mempermainkan mahasiswa dengan berita/isu yang tidak sahih.

Pro-M mendakwa Kursus Persediaan Calon anjuran Universiti dibatalkan atas sebab pihak Penggerak Mahasiswa tidak cukup calon. Pro-M juga mendakwa pihak Universiti berat sebelah kerana lebih memihak kepada Penggerak Mahasiswa. sumber

Pro-M telah mengeluarkan kenyataan yang didapati daripada khabar angin yang tidak pasti sumbernya. Jika ia tidak benar, berita tersebut sudah menjadi satu FITNAH dan menipu seluruh mahasiswa kampus.

Jika benar pihak Universiti menyebelahi kami, semua tuntutan kami pasti dipenuhi. Tetapi ada juga tuntutan kami berkenaan pilihanraya kampus tidak diterima :

1) Penggerak Mahasiswa menuntut supaya tempoh berkempen bagi calon dilanjutkan.
2) Penggerak Mahasiswa memohon supaya bengkel Persediaan Calon dibuka kepada semua pelajar kampus.
(tuntutan kami ini tidak diterima, tetapi dibawa oleh PMIUM dan akhirnya diterima oleh Naib Canselor.)
3) Penggerak Mahasiswa menuntut supaya penamaan calon dilakukan secara manual termasuk proses bantahan dan rayuan.
4) Penggerak Mahasiswa menuntut supaya mengurangkan bayaran yang dikenakan untuk melakukan proses bantahan, rayuan, dan cagaran calon.


Penggerak Mahasiswa menggunakan saluran dan prosedur yang telah ditetapkan oleh Universiti supaya tuntutan mahasiswa semua dipenuhi.

Penggerak Mahasiswa ingin menegur pihak Pro-M supaya sentiasa menghormati pihak atasan, Universiti dan mahasiswa. Perkara yang ingin diusulkan boleh dibawa kepada perbincangan, bukan di jalanan.

Penggerak Mahasiswa memohon supaya Pro-M menarik balik kenyataan yang berunsur FITNAH tersebut kerana ia sendiri memburukkan gerakan mahasiswa yang ada di Universiti Malaya ini. Kami juga memohon supaya Pro-M bersama-sama Penggerak Mahasiswa mengharungi Pilihanraya Kampus kali ini secara bersih dan adil.

Penggerak Mahasiswa kini sudah bersedia untuk menghantar semua bakal calon bagi Pemilihan MPMUM sesi 10/11.

DARIPADA MAHASISWA . KEPADA MAHASISWA . UNTUK MAHASISWA

No comments: